Aangekomen in Suriname. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Celia Bos - WaarBenJij.nu Aangekomen in Suriname. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Celia Bos - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Suriname.

Door: Celia

Blijf op de hoogte en volg Celia

12 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Hier mijn eerste blog vanuit Suriname. Ik ben nu twee dagen in Paramaribo-Zuid en heb al aardig wat te vertellen. Ik zal beginnen bij het begin.

Klaske, mama en Jeroen brachten mij naar Schiphol. Ik had het niet verwacht maar ik vond het toch wel moeilijk om afscheid te nemen. Gelukkig was ik niet de enige want ook Corine en Elkie hadden het even zwaar. In het vliegtuig zaten we helaas niet met z'n drieën naast elkaar, Corine zat namelijk apart. Voor mij vloog de tijd voorbij want ik heb alleen maar films gekeken. Heerlijk vind ik dat, tv kijken en niets doen.

Eenmaal aangekomen op Surinaamse bodem hebben we nog ruim een uur moeten wachten bij de paspoortcontrole. Veel haast hebben de mensen daar niet en dat hebben we geweten. We werden opgehaald door twee zonen van Jennifer en een zoon van Gloria. Jennifer en Gloria zijn twee zussen en de contactpersonen van de GH. In het busje hebben de jongens ons uitgebreid verteld over het landschap en wat er te doen is.
Ik heb mijn ogen uitgekeken want wat is het ontzettend mooi in Suriname. Overal langs de wegen staan palmbomen en de mooiste duurste huizen staan naast de kleinste gammele hutjes.

Aangekomen op Lob Makandra (het terrein waar we slapen) werden we naar ons appartement gebracht. We wisten uiteraard dat het geen 5-sterrenhotel zou zijn maar we schrokken toch wel een beetje van de geur. Corine vindt dat het naar schimmel ruikt maar het is erger dan dat. Hopelijk kunnen we wennen aan die vieze zure lucht.

Om half 9, Surinaamse tijd, was ik zo moe dat ik in slaap ben gevallen. Logisch ook want in Nederland is het dan half 2 in de nacht. Verder geen klachten gehad van een jetlag.

De dag erna, vandaag dus, zijn we naar Paramaribo gegaan. Een beetje een avontuur was het wel want wel gingen met de bus. Ik had geen idee hoe het hier werkt want bushaltes zijn er niet. Jennifer had het ons een beetje uitgelegd dus we gingen op pad.
Ken je dat ongemakkelijke moment dat je ergens een ruimte binnenkomt en iedereen je aankijkt? Zo voelde ik me dus toen we het busje in stapte. Toen we eenmaal zaten was het super chill. O nee, hier in Suriname zegt iedereen relaxed. Het was dus super relaxed. Ik had echt even een geniet momentje. De wind in m'n haar, reggae-top40 en het zonnetje op m'n huid.

In de stad kregen we bijna elke minuut wel wat te horen over onze huidskleur, haarkleur en in mijn geval mijn lengte. Ik vond het nog best wel grappig. Ik kreeg zelfs gratis tomaten. Al denk ik wel dat ik het over een poosje niet meer zo grappig vind.

Straks gaan we genieten van een vegetarisch rijstgerecht. De kip in de winkel was namelijk goed t/m augustus.

Doei!!

  • 13 September 2014 - 00:50

    Nienke (Kokkes):

    Hey Celia,

    Superleuk om te lezen hoe jij Suriname nu ervaart! Ik moet zeggen dat ik de eerst week van mijn vakantie ook echt heb moeten omschakelen, Europese bril af, Zuid-Amerikaanse (zonne)bril op. ;) hoe gaat het met de warmte? Moet je erg wennen? Ik had er niet zoveel last van, maar mijn zusje heeft er echt wel wat langer "last" van gehad. Veel drinken en als het lukt lekker zout eten, want dat zweet je zo uit. :) boullionblokjes van maggi kun je gewoon bij de Chinees op de hoek halen (welke hoek? Kies er maar een, want overal zitten Chinezen) ;)
    Suriname is echt mooi he? Prachtig groen! Veel vruchtbomen. :)
    Ik heb echt heimwee. Wil na mijn studie waarschijnlijk voor een jaar terug.

    Liefs en geniet ervan!
    Nienke

  • 13 September 2014 - 04:02

    Celia Bos:

    Hoi Nienke!

    Leuk dat je reageert.

    Het is ontzettend warm, niet te lang in de zon lopen dus. Dat klopt ja want ik drink liters water en ben maar 1 keer naar de wc geweest. Zo zweet je alles uit. Dat viel mij ook erg op, wat veel Chinezen zeg. Bedankt voor de tips, groetjes!

  • 13 September 2014 - 09:17

    Hanneke Vd Berg:

    Hè c lekker ding
    Leuk je eerste verslag te lezen
    Maar je bent nu nog vrij ,moet je maandag beginnen dan,of heb je nog een paar dagen relaxed man
    Anton en ik zitten nu heerlijk in Wassenaar in een hotel,Anton voelt zich redelijk goed,
    En mag maandag weer kuren wel 1 dag pillen ipv 3 dagen,maar dat geeft
    Meid ga lekker genieten,en veel schrijven,en kun je hier ook foto,s plaatsen
    Kun je ons jaloers maken
    Xxxxxxxxxxdikke kus ons

  • 13 September 2014 - 12:35

    Michelle:

    Geweldig Ceel! Ik ga je volgen hoor!!! Heel veel plezier!! X

  • 13 September 2014 - 16:55

    Celia Bos:

    Hooi Hanneke,

    Ik ben er achter gekomen dat we nog even vakantie hebben, de scholen beginnen hier 1 oktober.
    Even omschakelen want dit had ik niet verwacht.
    Nu gaan we veel tripjes doen en dingen bekijken. Natuurlijk ook bezig voor school.

    Fijn dat het iets beter gaat met Anton en helemaal fijn dat hij maandag mag kuren!
    Nu schiet het tenminste een beetje op.


    Groetjes,

  • 14 September 2014 - 21:12

    Agnes De Gier:

    he Ceetje , ik lees nu pas je stukje. Ha ik geniet helemaal met je mee hoor. Erg leuk om je zo een beetje te kunnen volgen. xxxx mama

  • 18 September 2014 - 17:27

    Esther:

    Fantastisch! Leuk hoor, ik hoop dat er nog veel verhalen komen. Have fun!! X

  • 22 September 2014 - 22:00

    Merel:

    Heee lieve Ceel,

    Wat ontzettend leuk om te lezen!!! Kijk nu al uit naar je volgende verslag!

    xxxx

  • 22 September 2014 - 22:00

    Merel:

    Heee lieve Ceel,

    Wat ontzettend leuk om te lezen!!! Kijk nu al uit naar je volgende verslag!

    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celia

Hallo, Ik ben Celia en ik ga voor ongeveer tien weken naar Suriname om les te geven op een basisschool. Daarna ga ik voor twee weken naar Curaçao om vakantie te houden. Over mijn tijd in Suriname zal ik zo vaak mogelijk proberen een blog bij te houden zodat jullie een beetje kunnen lezen wat ik aan het ervaren ben. Als ik in Curaçao ben hoef je niet veel te verwachten. Ik lig dan waarschijnlijk in de zon met een cocktail. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in! Groetjes,

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 742
Totaal aantal bezoekers 6883

Voorgaande reizen:

11 September 2014 - 07 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: