Oké dan, er moet ook gewerkt worden. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Celia Bos - WaarBenJij.nu Oké dan, er moet ook gewerkt worden. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Celia Bos - WaarBenJij.nu

Oké dan, er moet ook gewerkt worden.

Door: Celia

Blijf op de hoogte en volg Celia

17 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Twee weken stage zijn voorbij gegaan en ik heb nu al behoorlijk wat indrukken op gedaan. Wij lopen stage op de Santopolderschool aan de Santopolderweg. Het is dezelfde straat als ons woonadres maar toch zeker nog 30 minuten lopen. Gelukkig kunnen we heen en terug met de schoolbus mee en zijn we er zo. Ik heb gekozen om stage te lopen in klas 1. In Nederland zou dat groep 3 zijn. Het liefste zit ik bij de kleuters maar ik denk dat ik hier ook erg veel ga leren. Afgelopen jaar heb ik namelijk stage gelopen in groep 1/2 en aankomend jaar ga ik mijn LIO waarschijnlijk ook lopen in groep 1/2.

Mijn begeleidster is naar mij toe erg aardig. Soms moet ik wel even moeite doen om lessen te mogen geven, ze geeft ze namelijk het liefste zelf. Maar ik krijg het elke keer wel voor elkaar. Verder is ze naar de kinderen toe niet echt best. Soms is ze een dag vrolijk en is er niets aan de hand. Een andere dag geeft ze veel kinderen een flinke tik om de kleinste redenen. Er wordt ook veel geschreeuwd en totaal niet pedagogisch verantwoorde dingen gezegd. Zo zei mijn begeleidster afgelopen week: ‘Jullie moeten sneller werken, alle luilakken ga ik timmeren. Ook ga ik alle luilakken naar een mierennest brengen en dan laat ik jullie er in staan, dan ga je wel harder werken’. Laatst zei ze tegen een jongetje dat hij een grote sufferd is en dat hij maar niet meer mee moet doen met de les. Hij kreeg echt een harde klap op zijn achterhoofd. Ontzettend zielig vind ik dit en ik vind het ook rot dat ik erbij zit en er niets aan mag doen. Het werkt hier nou eenmaal zo en alle kinderen en ouders accepteren dit. Verder heb ik al veel leuke lessen gegeven en gaat het prima op stage.

Tussen deze afgelopen twee weken in vonden we het wel weer even tijd voor vakantie. We zijn afgelopen weekend naar Bigi Pan geweest. Bigi Pan lijkt op een klein gehuchtje wat op water ligt, heel gaaf! Het ligt in district Nickerie en we hebben dus flink wat uurtjes in de bus moeten zitten. Er waren nog meer Nederlandse stagiaires mee dus dat was wel heel gezellig. Na de busrit zijn we verder gegaan per boot en aangekomen in Bigi Pan.

Na het avondeten zijn we op Kaaimannenjacht gegaan. Ondanks alle vele muggen was het erg leuk. We hebben zelfs nog een Kaaiman gevangen en uiteraard was dit een foto waard. De kaaiman was trouwens groter dan de eerste Kaaiman die we bij aankomst in Suriname aangeraakt hebben. Ook heb ik hem nu vastgehouden dus dat is natuurlijk veel cooler dan alleen aanraken. Verder hebben we een gezellig avondje gehad en ik mocht de boot nog besturen.
De volgende ochtend gingen we vogels spotten, zwemmen en ons insmeren met modder. Het was een heerlijk ‘vakantieweekendje’ tussen stage door.

Nu de vakantie voorbij is moet ik best wel hard werken. Helaas staat mijn hoofd daar niet echt naar en wil ik nog veel meer zien van dit prachtige land. Daarom hebben we nog wat leuke dingen in gedachten zodat we niet alleen maar met stage en verslagen bezig zijn.

Ontzettend raar idee trouwens dat ik hier al vijf weken ben en over vijf weken ik al weer vertrek uit Suriname. Ik weet dat ik dan nog lekker naar Curaçao ga maar toch, de tijd gaat veel te snel voorbij.

  • 17 Oktober 2014 - 20:02

    Hanneke :

    Hè ceetje zat vandaag te denken ,weer tijd voor een nieuw reisverslag
    En zie ,ik heb hem alweer gelezen,
    Alweer 5 weken weg ,wat gaat dat toch snel
    Maar je mag wel weer thuis komme hoor
    Heb snoepjes in de kast die op moeten
    Maar geniet nog ff en tot het vlg verslag xxxxxx

  • 17 Oktober 2014 - 20:32

    Agnes:

    Weer een leuk verslag Celia. En je doet het goed hoor. Haha vorig jaar had je nog wat tegen die juf gezegd. Goed dat je je in kunt houden.
    Groetjes mama

  • 17 Oktober 2014 - 21:56

    Anton:

    Heeee lieverd

    Als ik het zo lees gaat het prima daar .
    Vroeger werd in hierden ook wel een tik uit gedeeld in de klas .
    Ik zeg niet dat dat goed was , maar we zijn ook groot geworden.
    Hee poep vind het super wat je doet (goede levensles) .
    Nog heel veel plezier en een dikke knuffel .

    XXXXX Anton

  • 20 Oktober 2014 - 09:34

    Ruud Houweling:

    phoe hee, je maakt wel wat mee op die school! Een leerzame ervaring. Zorg er voor dat je veel leert op school. Zie het als een zeer leerzame stage en geef de kinderen ook jouw kennis en kunde.
    Veel (leer)plezier toegewenst!

    Hartelijke groeten van Ruud

  • 20 Oktober 2014 - 14:38

    Ah Kuiper:

    Dag Celia, nou dan zonder internet, lastig hoor, geen Skype momentje op vrijdag. Heb je verslag gelezen. Reageer maar even.
    Je schrijft leuk hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celia

Hallo, Ik ben Celia en ik ga voor ongeveer tien weken naar Suriname om les te geven op een basisschool. Daarna ga ik voor twee weken naar Curaçao om vakantie te houden. Over mijn tijd in Suriname zal ik zo vaak mogelijk proberen een blog bij te houden zodat jullie een beetje kunnen lezen wat ik aan het ervaren ben. Als ik in Curaçao ben hoef je niet veel te verwachten. Ik lig dan waarschijnlijk in de zon met een cocktail. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in! Groetjes,

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 6878

Voorgaande reizen:

11 September 2014 - 07 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: