a bumpy ride, ziplinen en gezellige feestjes. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Celia Bos - WaarBenJij.nu a bumpy ride, ziplinen en gezellige feestjes. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Celia Bos - WaarBenJij.nu

a bumpy ride, ziplinen en gezellige feestjes.

Door: Celia

Blijf op de hoogte en volg Celia

29 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Weer zijn er twee volle en drukke weken voorbij gevlogen. Op stage geef ik veel les. Ik begon met les geven in groep 3a en nu geef ik les in groep 3a en 3b. Best leuk deze afwisseling maar omdat ik toch meer les geef in groep 3a voelt dat toch echt wel als mijn klasje.
De kinderen hebben prachtige namen maar je kan vast voorstellen dat het uitspreken een drama is. Hier een paar voorbeelden: Ardjieta, Rienaisha, Ralitscha, Novyenta, Xavaira, Kayol en Mauriëntha. Gelukkig heb ik ook een Jason en Beyonce in de klas, die kan ik wat beter onthouden. Ondertussen heb ik alle namen, met de goede uitspraak, in mijn hoofd.
Het zijn net zulke leuke kinderen als in Nederland, alleen wat ondeugender. Twee meiden uit mijn klas spreken niet zo goed Nederlands. Als je vraagt: ‘Wil je wat voor me ophalen?’ begrijpen ze dit niet, ‘ga halen’ komt wel over. Ik snap ook meteen waarom alle juffen in gebiedende wijs praten richting de kinderen. Als je mij in Nederland op deze manier hoort praten, mijn excuses, ik hoor hier niet anders.

Ook nu hebben we naast stage weer leuke dingen gedaan en meegemaakt. Zo heeft bijvoorbeeld onze Javaanse taxichauffeur, Patrick, ons uitgenodigd voor de verjaardag van zijn 5-jarige dochter. Niet normaal wat een groot feest er georganiseerd werd voor dit meisje. Er waren familie, vrienden en overige (waar wij onder vallen). Voor de kinderen was er een treintje, je kon je laten schminken, er was een DJ, ontzettend veel snoep en een springkussen!!! Wij reden mee met de lichamelijk beperkte mensen die wonen op het terrein waar wij wonen. Gelukkig wilde er een jongetje het springkussen in, zo kon ik zonder mijn coolheid te verliezen lekker gaan springen. Al was het best pittig met een jongen van acht op je arm.

Ook hebben we een Hindoestaans feest mee gemaakt. Divali vond plaats op donderdag 23 oktober en is een nationale feestdag. Men viert dat het licht de duisternis overwint. De hele week vooraf was er feest. Woensdagavond waren wij naar het Onafhankelijkheidsplein gegaan. Hier konden wij genieten van zang, dans en een vuur wat de hele woensdag op donderdagnacht heeft gebrand.

Donderdag waren we dus vrij en zijn we wezen quad rijden. Schakelen moest je doen met je voeten en gassen deed je met je duim. Het was heerlijk om met volle kracht door de savanne en de oerwouden te toeren. Er was ook een droogstaande rivier waar we moesten oversteken. Over deze rivier heen, lag een boomstam en daar moesten we dus onderdoor. Als ik deze regels terug les, merk ik dat ik niet echt duidelijk ben. Ik zou alleen niet weten hoe ik het beter moet uitleggen dus hier moet je het mee doen. Het was echt ontzettend eng maar het is ons alle drie gelukt.

We hadden ook nog tijd om in het weekend te gaan ziplinen. Ook dit was echt onwijs gaaf. Met zo’n sexy broekje zit je vast aan een kabel die door de jungle en over de Suriname rivier gaat. Het gaf een enorme kick en ik heb me dan ook schor geschreeuwd.

Je kan bijna niet voorstellen dat we alleen maar leuke dingen mee maken. Nou dat klopt wel want dat is ook niet zo.
Afgelopen maandagochtend stonden we om kwart over zeven nog half slapend op de schoolbus te wachten. Er kwam een man op een scooter aanrijden die op de verkeerde weghelft reed (voor ons Nederlanders was het dus de goede weg helft) en vervolgens vol op een auto knalde. De man had een ongelofelijk diepe snee in zijn onderarm en bloedde als een rund. We hebben geprobeerd de wond schoon te spoelen en het bloeden te stoppen maar we waren erg verbaast dat niemand anders hem (of ons) hielp. Hij rook ontzettend naar alcohol en omdat het dus zijn eigen schuld was liet iedereen hem daar maar staan. Je kan begrijpen dat ik meteen goed wakker was.

Vanaf aankomende maandag gaan we een week kijken bij de Surinaamse Pabo. Het lijkt me erg interessant en ik ben benieuwd of het lijkt op de Pabo in Nederland.

  • 29 Oktober 2014 - 19:17

    Hanneke:

    He ceetje ,vroeg vandaag nog aan lies hoe het met je was,en hier weer een verslag
    Zo leuk om een beetje te lezen wat je allemaal daar beleeft
    Weet zeker dat je een hele mooie ervaring rijker bent ,zodra je thuis komt
    Hier gaat alles z'n gangetje ,Anton heeft weer een bloedtransfusie gehad afgelopen vrijdag
    Dus vd week weer ff prikken hoe z'n hb is ,en 10 nov de 5de kuur
    We zitten hier alweer in de herfst ,maar hebben ook nog echt wel mooi weer ,voor de tijd vant jaar. En ja liesje nak is de dagen al aant aftellen,dat ze jarig is ,zo nieuwsgierig wat ze krijgt
    En dan zit jij nog heerlijk in Suriname,maar mis je wel het lekkere gebak
    Tegen de tijd als je terug komt geef je maar een gil,zorg ik voor een heerlijk taartje,voor je nieuwe huisje . Heeft Jeroen de sleutel al ,zoja dan is die vast druk aant klussen
    Gr daar en tot het vlg verslag liefs uit de jonkheer xxxxxx

  • 29 Oktober 2014 - 21:24

    Elkie:

    Jeetje,
    wat hebben we het eigenlijk leuk!

  • 29 Oktober 2014 - 21:24

    Elkie:

    Jeetje,
    wat hebben we het eigenlijk leuk!

  • 01 November 2014 - 21:48

    Esther:

    Heerlijk toch al die leuke momenten mee te mogen maken, fijn hoor dat je zo geniet!
    En aan je foto's te zien hebben jullie veel lol. Nou Jeroen heeft de sleutel en vanaf morgen kan er gewerkt worden haha moet wel al een beetje af zijn als zijn vriendinnetje thuis komt. Nog van harte gefeliciteerd met je mams. Dikke kus en een knuf van Jack en mij. Je verhalen zijn heerlijk om te lezen ik geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celia

Hallo, Ik ben Celia en ik ga voor ongeveer tien weken naar Suriname om les te geven op een basisschool. Daarna ga ik voor twee weken naar Curaçao om vakantie te houden. Over mijn tijd in Suriname zal ik zo vaak mogelijk proberen een blog bij te houden zodat jullie een beetje kunnen lezen wat ik aan het ervaren ben. Als ik in Curaçao ben hoef je niet veel te verwachten. Ik lig dan waarschijnlijk in de zon met een cocktail. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in! Groetjes,

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 6882

Voorgaande reizen:

11 September 2014 - 07 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: